Puberteten: Skillnad mellan sidversioner
Ingen redigeringssammanfattning |
Jelena11 (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
| (En mellanliggande sidversion av samma användare visas inte) | |||
| Rad 1: | Rad 1: | ||
Alla människor kommer någon gång i puberteten förr eller senare. Den mest |
Alla människor kommer någon gång i puberteten förr eller senare. Den mest vanligaste åldern att komma in i puberteten är ungefär 9-14 år. <br> |
||
När |
När tjejer kommer i puberteten växer brösten och bildar mjölk . Man får även hår på olika ställen tex,hår under armarna och på könsorganen . Man får också mens då man utvecklas till en kvinna . Man kommer även i målbrottet som vissa inte visste. |
||
Killar börjar svettas mer, dom får armsvett och |
Killar börjar svettas mer, dom får armsvett och svettas även på könsorganet . Deras könsorgan börjar också växa mer och mer samt att dom också får könshår. De kommer också in i målbrottet som vissa vet redan. |
||
Målbrottet menas med att struphuvudet växer då i halsen och då tänjs stämbanden . Så får man en mörkare röst efter puberteten så har man den mörka rösten kvar. |
|||
| ⚫ | |||
| ⚫ | |||
| ⚫ | |||
| ⚫ | |||
Alltså när man har samlag stoppar man in penisen i slidan, i hålet i mitten. Då simmar där in spermier i livmodern som ska krocka med ägget som har lossnat från äggstocken. Om en spermie krockar med ägget så blir det ett foster.<br> |
|||
Källa: Wikipedia och NE skola |
|||
| ⚫ | |||
<br> |
|||
Vänner |
|||
| ⚫ | |||
Vänner är väldigt viktiga i puberteten. I vissa klasser är tjejer och killar med varandra, i andra är tjejer bara med tjejer och killar bara med killar. |
|||
<br> |
|||
Bra kompisar hejar och stöttar varandra i det mesta. De stöttar när något är jobbigt eller något annat. Men man ska såklart också vara glada tillsammans när det händer något bra. |
|||
Det är inte alltid lätt att vara en bra kompis. Man kanske ångra att man berätta den super hemliga hemligheten för någon annan. |
|||
I vissa kompisgäng kan det bli dålig stämning för man är avundsjuk eller taskig, då är det bättre att vara schysst mot varandra. Man jämför sig ofta med andra och vill vara “bäst”. Man kanske tänker mest på sig själv och försöker bestämma över de andra.<br> |
|||
Nuvarande version från 13 november 2017 kl. 12.49
Alla människor kommer någon gång i puberteten förr eller senare. Den mest vanligaste åldern att komma in i puberteten är ungefär 9-14 år.
När tjejer kommer i puberteten växer brösten och bildar mjölk . Man får även hår på olika ställen tex,hår under armarna och på könsorganen . Man får också mens då man utvecklas till en kvinna . Man kommer även i målbrottet som vissa inte visste.
Killar börjar svettas mer, dom får armsvett och svettas även på könsorganet . Deras könsorgan börjar också växa mer och mer samt att dom också får könshår. De kommer också in i målbrottet som vissa vet redan.
Målbrottet menas med att struphuvudet växer då i halsen och då tänjs stämbanden . Så får man en mörkare röst efter puberteten så har man den mörka rösten kvar.
Tjejer får ju mens när dom kommer in i puberteten, men egentligen heter det menstruation. menstrationen börjar när man får ägglossning. Ägglossning är när ett ägg i en äggstock lossnar. Redan då, cirka två veckor innan man blöder, börjar mensen.
Nu gör livmodern sig redo för att där ska växa ett foster. Om kvinnan har samlag innan hon har fått mens så kan hon bli med barn. Samma saken med männen när de har fått supermodernt kan de också få barn.
Källa: Wikipedia och NE skola
Visningar
Verktyg

Personliga verktyg