Ko: Skillnad mellan sidversioner
Från Wikimini, encyclopedin för barn
Jump to navigation
Jump to search
Ebbgum04 (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
Lp (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
| (10 mellanliggande sidversioner av 7 användare visas inte) | |||
| Rad 1: | Rad 1: | ||
<br> |
|||
Kon är ett tamboskap. Det finns även vilda kor,men de finns inte i Sverige. Kon kan används för t.ex. produktion av mjölk och kött. Av mjölk kan man göra smör och ost. Av köttet kan man göra nötfärs och biff. Man kallar honan för ko och hanen för tjur. En ko som inte har kalvar kallas för kviga. Kon har fyra magar och idisslar. Att idissla betyder att man tuggar maten flera gånger. Man säger att kon råmar. Då säger den mu. Kon går på fyra ben.[[Image:Ko.jpg|thumb|right]] |
|||
<br> |
|||
<br> |
|||
Nuvarande version från 27 februari 2018 kl. 09.30
Visningar
Verktyg

Personliga verktyg