Puberteten: Skillnad mellan sidversioner

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Jump to navigation Jump to search
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 1: Rad 1:
&nbsp;Alla människor kommer någon gång i puberteten förr eller senare. Den mest "normala" åldern att komma in i puberteten är ungefär 10-14 år.&nbsp;&nbsp;<br>
&nbsp;Alla människor kommer någon gång i puberteten förr eller senare. Den mest "normala" åldern att komma in i puberteten är ungefär 10-14 år.&nbsp;&nbsp;<br>


När tejer kommer i puberteten får dom större bröst, dom får hår på snippan, hår under armarna och dom får mens, man får även mer [[känslor|känslor]].
När tejer kommer i puberteten får dom större bröst, dom får hår på snippan, hår under armarna och dom får mens, man får även mer [[Känslor|känslor]].


Killar börjar svettas mer, dom får armsvett och pungsvett, deras snopp och pung börjar också växa samt att dom också får könshår.
Killar börjar svettas mer, dom får armsvett och pungsvett, deras snopp och pung börjar också växa samt att dom också får könshår.
Rad 9: Rad 9:
Nu gör livmodern sig redo för att där ska växa ett foster. Om kvinnan har samlag innan hon har fått mens så kan hon bli med barn.
Nu gör livmodern sig redo för att där ska växa ett foster. Om kvinnan har samlag innan hon har fått mens så kan hon bli med barn.


Alltså när man har samlag stoppar man in penisen i slidan, i hålet i mitten. Då simmar där in spermier i livmodern som ska krocka med ägget som har lossnat från äggstocken. Om en spermie krockar med ägget så blir det ett foster.
Alltså när man har samlag stoppar man in penisen i slidan, i hålet i mitten. Då simmar där in spermier i livmodern som ska krocka med ägget som har lossnat från äggstocken. Om en spermie krockar med ägget så blir det ett foster.<br>


<br>
<br>

Vänner

Vänner är väldigt viktiga i puberteten. I vissa klasser är tjejer och killar med varandra, i andra är tjejer bara med tjejer och killar bara med killar.

Bra kompisar hejar och stöttar varandra i det mesta. De stöttar när något är jobbigt eller något annat. Men man ska såklart också vara glada tillsammans när det händer något bra.

Det är inte alltid lätt att vara en bra kompis. Man kanske ångra att man berätta den super hemliga hemligheten för någon annan.

I vissa kompisgäng kan det bli dålig stämning för man är avundsjuk eller taskig, då är det bättre att vara schysst mot varandra. Man jämför sig ofta med andra och vill vara “bäst”. Man kanske tänker mest på sig själv och försöker bestämma över de andra.<br>

Versionen från 4 april 2014 kl. 09.04

 Alla människor kommer någon gång i puberteten förr eller senare. Den mest "normala" åldern att komma in i puberteten är ungefär 10-14 år.  

När tejer kommer i puberteten får dom större bröst, dom får hår på snippan, hår under armarna och dom får mens, man får även mer känslor.

Killar börjar svettas mer, dom får armsvett och pungsvett, deras snopp och pung börjar också växa samt att dom också får könshår.

Tjejer får ju mens när dom kommer in i puberteten, men egentligen heter det menstruation. Mens, eller menstrationen, börjar när man får ägglossning. Ägglossning är när ett ägg i en äggstock lossnar. Redan då, cirka två veckor innan man blöder, börjar mensen.

Nu gör livmodern sig redo för att där ska växa ett foster. Om kvinnan har samlag innan hon har fått mens så kan hon bli med barn.

Alltså när man har samlag stoppar man in penisen i slidan, i hålet i mitten. Då simmar där in spermier i livmodern som ska krocka med ägget som har lossnat från äggstocken. Om en spermie krockar med ägget så blir det ett foster.


Vänner

Vänner är väldigt viktiga i puberteten. I vissa klasser är tjejer och killar med varandra, i andra är tjejer bara med tjejer och killar bara med killar.

Bra kompisar hejar och stöttar varandra i det mesta. De stöttar när något är jobbigt eller något annat. Men man ska såklart också vara glada tillsammans när det händer något bra.

Det är inte alltid lätt att vara en bra kompis. Man kanske ångra att man berätta den super hemliga hemligheten för någon annan.

I vissa kompisgäng kan det bli dålig stämning för man är avundsjuk eller taskig, då är det bättre att vara schysst mot varandra. Man jämför sig ofta med andra och vill vara “bäst”. Man kanske tänker mest på sig själv och försöker bestämma över de andra.

Wikiboo Personliga verktyg