Innebandy: Skillnad mellan sidversioner
Ingen redigeringssammanfattning |
ArvLyc (diskussion | bidrag) (→ Innebandy ) |
||
| Rad 3: | Rad 3: | ||
Vad det går ut på! |
Vad det går ut på! |
||
Innebandy går ut på att |
Innebandy går ut på att försöka göra mål med en boll. Det lag med flest mål när matchen är slut vinner, såklart så kan det ju bli lika. Ifall man gör något fult t.ex. tacklar eller nickar kan det bli straff eller utvisning. Straffar går ut på att en spelare börjar med bollen på mittplan och sedan så ska den gå fram och antingen skjuta eller dribbla, fast det är förbjudet att gå bakåt med bollen för då blir straffen ogiltlig. Utvisning går ut på att man spelaren som gjorde misstaget får sitta vid domaren i 2,5 eller 10 minuter och det laget som gjorde misstaget får spela med 4 spelare (respektive 3 om laget får en till utvisning). |
||
</div> |
</div><div><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"> <span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Dom kändaste märkena är Unihoc, Zone, Exel, Fatpipe och Salming. Dom gör väldigt mycket saker bland annat klubblad, greppblad, glasögon, klubbfodral. Målvaktsutrustning: (handskar, benskydd, skor, målvaktströja, målvaktsbyxor, suspensuar, målvaktshjälm) m.m.</span> </span><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Det är obligatorisk att använda glasögon upp tills man är 15-år, efter det får man välja själv. Det är fortfarande många som använder det efter 15-års åldern.</span> </div><div><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"> </span> <span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Historia</span></span></div><div><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Innebandyns utveckling började i USA där man började spela "landhockey" istället för ishockey. De första åren spelade man med sin hockeyklubba utomhus, fast senare upptäckte man att göra klubbor av glasfiber, då blev de mycket lättare. Det första svenska innebandylaget som grundades heter Sala IBK, klubben grundades 1978.</span></span></div><div><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);"></span></div><div><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Matchfakta</span></div><div><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Innebandy är en lagsport med fem utespelare plus en målvakt som vaktar målet. Det är två backar som är bak, två forwards som är uppe på kanterna och en center som är över hela plan. Matcherna blir bara längre och längre ju äldre man blir, fast det längsta är 3*20 minuter och det spelas av vuxna. Innebandymatcher spelas inomhusfast fast man kan öva utomhus.</span> |
||
</div></div>Finter<div><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">En av de kändaste finterna i innebandyn är Zorrofinten. Zorro är när man drar klubban fram och tillbaka sen kan man göra väldigt många olika trix. Det är ungefär som om bollen är klistrad på klubbladet. Det finns såklart många olika finter och varianter, men den här är väldigt känd som sagt.</span></div><div></div> |
</div></div>Finter<div><span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">En av de kändaste finterna i innebandyn är Zorrofinten. Zorro är när man drar klubban fram och tillbaka sen kan man göra väldigt många olika trix. Det är ungefär som om bollen är klistrad på klubbladet. Det finns såklart många olika finter och varianter, men den här är väldigt känd som sagt.</span></div><div></div> |
||
Nuvarande version från 21 november 2017 kl. 09.51
Innebandy
Vad det går ut på!
Innebandy går ut på att försöka göra mål med en boll. Det lag med flest mål när matchen är slut vinner, såklart så kan det ju bli lika. Ifall man gör något fult t.ex. tacklar eller nickar kan det bli straff eller utvisning. Straffar går ut på att en spelare börjar med bollen på mittplan och sedan så ska den gå fram och antingen skjuta eller dribbla, fast det är förbjudet att gå bakåt med bollen för då blir straffen ogiltlig. Utvisning går ut på att man spelaren som gjorde misstaget får sitta vid domaren i 2,5 eller 10 minuter och det laget som gjorde misstaget får spela med 4 spelare (respektive 3 om laget får en till utvisning).
Finter
Visningar
Verktyg

Personliga verktyg