Grekiska stadsstater: Skillnad mellan sidversioner

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Jump to navigation Jump to search
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 1: Rad 1:
== Om Greklands stadsstater ==
== Om folket från norr ==
För ungefär 3000 år så kom det folk från norr till [[Grekland]]. De tog över byar från människorna som redan bodde där och hade byggt upp hela städer. Sedan fick de bosätta sig vid [[Ruiner]].
För ungefär 3000 år så kom det folk från norr till [[Grekland]]. De tog över byar från människorna som redan bodde där och hade byggt upp hela städer. Sedan fick de bosätta sig vid [[Ruiner]].


== Från by till stad ==
De flesta [[Byarna]] låg vid klippor, för att om fiender kom så kunde folk ta skydd uppe på klipporna. Så småningom började man bygga [[Borgar]] uppe på klipporna och byarna blev större och det kom mer folk så byarna blev till sist städer. Eftersom städerna styrde sig själva så kallar man det för [[stadsstater]].
De flesta [[Byarna]] låg vid klippor, för att om fiender kom så kunde folk ta skydd uppe på klipporna. Så småningom började man bygga [[Borgar]] uppe på klipporna och byarna blev större och det kom mer folk så byarna blev till sist städer. Eftersom städerna styrde sig själva så kallar man det för [[stadsstater]].



Versionen från 27 februari 2017 kl. 12.34

Om folket från norr

För ungefär 3000 år så kom det folk från norr till Grekland. De tog över byar från människorna som redan bodde där och hade byggt upp hela städer. Sedan fick de bosätta sig vid Ruiner.

Från by till stad

De flesta Byarna låg vid klippor, för att om fiender kom så kunde folk ta skydd uppe på klipporna. Så småningom började man bygga Borgar uppe på klipporna och byarna blev större och det kom mer folk så byarna blev till sist städer. Eftersom städerna styrde sig själva så kallar man det för stadsstater.

Källor:

Historia årskurs 7: Ivansson, E. (2011). Historia. 7. (3. uppl.) Stockholm: Liber.

Wikiboo Personliga verktyg