Konsekvensetik: Skillnad mellan sidversioner
Från Wikimini, encyclopedin för barn
Jump to navigation
Jump to search
Kaninen (diskussion | bidrag) (Skapade sidan med 'Konsekvensetik är att man ska tänka innan man gör en handling vad det kan får för konsekvenser. Man tänker mer på vad det blir för En handling är bra om det leder til...') |
Kaninen (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
| Rad 1: | Rad 1: | ||
Konsekvensetik är att man ska tänka innan man gör en handling vad det kan får för konsekvenser. Man tänker mer på vad det blir för En handling är bra om det leder till en bra sak. |
Konsekvensetik är att man ska tänka innan man gör en handling och vad det kan får för konsekvenser. Man tänker mer på vad det blir för resultat än själva handlingen. En [[handling]] är bra om det leder till en bra sak. Man tänker på vilken handling som är bäst för flest [[människor]], man ska alltså inte tänka på vad som är bäst för en person utan vad som är bäst för flest personer. |
||
== Källor == |
|||
http://paranormal.se/topic/konsekvensetik.html |
|||
https://www.studi.se/l/konsekvensetiken |
|||
Nuvarande version från 3 april 2017 kl. 11.32
Konsekvensetik är att man ska tänka innan man gör en handling och vad det kan får för konsekvenser. Man tänker mer på vad det blir för resultat än själva handlingen. En handling är bra om det leder till en bra sak. Man tänker på vilken handling som är bäst för flest människor, man ska alltså inte tänka på vad som är bäst för en person utan vad som är bäst för flest personer.
Visningar
Verktyg

Personliga verktyg