Konsekvensetik: Skillnad mellan sidversioner

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Jump to navigation Jump to search
(Skapade sidan med 'Konsekvensetik är att man ska tänka innan man gör en handling vad det kan får för konsekvenser. Man tänker mer på vad det blir för En handling är bra om det leder til...')
 
Ingen redigeringssammanfattning
 
Rad 1: Rad 1:
Konsekvensetik är att man ska tänka innan man gör en handling vad det kan får för konsekvenser. Man tänker mer på vad det blir för En handling är bra om det leder till en bra sak.resultat än själva handlingen.
Konsekvensetik är att man ska tänka innan man gör en handling och vad det kan får för konsekvenser. Man tänker mer på vad det blir för resultat än själva handlingen. En [[handling]] är bra om det leder till en bra sak. Man tänker på vilken handling som är bäst för flest [[människor]], man ska alltså inte tänka på vad som är bäst för en person utan vad som är bäst för flest personer.

== Källor ==
http://paranormal.se/topic/konsekvensetik.html

https://www.studi.se/l/konsekvensetiken

Nuvarande version från 3 april 2017 kl. 11.32

Konsekvensetik är att man ska tänka innan man gör en handling och vad det kan får för konsekvenser. Man tänker mer på vad det blir för resultat än själva handlingen. En handling är bra om det leder till en bra sak. Man tänker på vilken handling som är bäst för flest människor, man ska alltså inte tänka på vad som är bäst för en person utan vad som är bäst för flest personer.

Källor

http://paranormal.se/topic/konsekvensetik.html

https://www.studi.se/l/konsekvensetiken

Wikiboo Personliga verktyg