Vatten i Rom

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Version från den 28 februari 2017 kl. 08.40 av 420jeff (diskussion | bidrag)
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Jump to navigation Jump to search

Rom använde väldigt mycket vatten. Dem hade vattenledningar ut på torgen till stora fontäner där det rann friskt vatten dygnet runt. Dem allra rikaste hade även egna vattenledningar in i sina hus. När vattnet var smutsigt så rann det ut i floden Tibern genom stora avloppsledningar. Den största kallades cloaca maxima, den stora kloaken, och finns kvar även idag. 

antiken använde dem mycket vatten till badhus också. Badhusen var stora samlingsplatser för alla medborgare både rika och fattiga. 

Källor:

Wikiboo Personliga verktyg