Arvid Carlsson
Arvid Carlson fick nobelpriset år 2000.För att han kom på rörande signalupstanser i nervsystemet.Arvid kom på rörande signalupstanser och dopamin och serotonin.Signalerna från nervcell till en annan överförs med hjälp av signalupstanser .Signal överföring sker i särskilda kontaktpunkter som kallas synapser .En enda nervcell kan ha tusen tals kontaktpunkter med andra nervceller.Arvid upptäckte dopamin är en sån signalupstans. I hjärnan och att dopamin har en stor kontroll av våra rörelser.Hans forskningsrön ”resultat” ledde till att han förstod parkinsons sjukdom orsakas av dopamin brist i vissa delar av hjärnan .Efter det kom Arvid på ett läkemedel mot parkinsons sjukdom.
Visningar
Verktyg

Personliga verktyg