Meditation

Från Wikimini, encyclopedin för barn
Jump to navigation Jump to search

 Man mediterar för att förstå Buddhas lära och för att finna lugn och ro.

Det är många Buddha statyer som sitter i meditation. 

När man mediterar så sitter man med benen i kors och har en rak rygg. Sen sluter man ögonlocken nästan helt och försöker se in i sig själva. När buddhister gör det brukar dom t.ex. Räkna sina andetag eller någon annan sorts teknik för att bli lugn i sitt inre.
Dom gör så för att hitta "rätt koncentration". Med det menar dom att dom vill hitta rymd och ro i sig själva. Det var det sinnes tillståndet Buddha hittade. Buddhister tror att alla  har det inom sig utan att dom märker det.
 
Källor: "fakta om buddhismen" skriven av John Snelling och " Upptäck religon" skriven av Börge Ring och Daniel Johansson.
Wikiboo Personliga verktyg